BMW

Kund: BMW Financial Services

Kolla gärna här: BMW

Ett bilköp idag sträcker sig betydligt längre än till den punkt då man hämtar sin nya bil i bilhallen. För BMW och Mini, med några av bilvärldens allra starkaste varumärken som kännetecknas av hög kvalitet och design, gäller det att efterleva den positiva upplevelsen i alla kundkontakter. Det gäller att attrahera rätt kunder med högkvalitativa tjänster kopplade till bilägandet, digitala tjänster inte är ett undantag. Kundernas förväntningar på digitala tjänster ökar snabbt och det är också ett bra sätt för BMW att skapa konkurrensfördelar.

Vårt uppdrag  har varit att skapa en förbättrad service till alla BMW- och Mini-ägare i Norden som valt att finansiera sin bil via BMW Financial Services. Vi har utvecklat en helt ny kundportal för att förenkla och förbättra kundservicen. De typiska frågor som du som BMW- och Mini-ägare har kan kundportalen kunna svara på, det kan t ex vara att se sin senaste faktura eller att få information om hur man lämnar sin bil när privatleasingperioden har löpt ut. Kundportalen är även en möjlighet för BMW och Mini att kommunicera med sina kunder, att ge anpassade erbjudanden och att underlätta nästa bilköp. 

BMW och Mini har fått en varsin kundportal för att bevara respektive varumärkens särart. Under huven delar dock kundportalerna mycket teknik för att göra vidareutvecklingen mer effektiv och för att höja kvaliteten.

Projektet började med en affärsdriven kravfångst där projektgruppen primärt jobbade med wireframes och funktionsbeskrivningar för att sedan klä dessa med grafisk design à la BMW och Mini. Tekniskt har projektet många integrationspunkter med t ex e-signering och CRM-system. Webbplatsen är byggd på EPiServer CMS 7.5.

Här hittar ni tjänsterna: minasidor.bmw.se och minasidor.mini.se respektive .no

Det är med stolthet vi nu har lanserat BMWs och Minis nya kundportal!


Vill du veta mer om caset? Kontakta mig.
Magnus Kerner, Försäljningschef magnus.kerner@esatto.se, 0733-41 53 12, LinkedIn