Digitalisering på riktigt

Kund: nexus

Kolla gärna här: Nexus GO

Identitets- och säkerhetsföretaget Nexus går just nu från att sälja serverinstallationer till att tillhandahålla mjukvara i molnet (SAAS). En stor omställning som genomförs tillsammans med Esatto.

Nexus är ett innovativt och snabbväxande bolag som utvecklar identitets- och säkerhetslösningar. För att ge bästa service till sina kunder flyttar man nu sina produkter till molnet och portalen Nexus GO.

I Nexus GO kan kunderna sköta det mesta online och behöver inte vänta på installationer eller manuell hantering. För mindre företag blir det möjligt att få tillgång till avancerade säkerhetslösningar utan att behöva drifta dem på egen hand.

Hösten 2016 sökte Nexus en partner som kunde hjälpa till med att ta fram portalen och skapa en modern och bra användarupplevelse. Valet föll på Esatto.

– Processen att komma igång med produkterna måste vara extremt enkel och användarvänlig för att kunderna snabbt ska kunna förstå, utvärdera och köpa produkterna, säger Björn Sundqvist, vd på Esatto, som har drivit projektet från Esattos sida.

Från dag ett har Esatto jobbat med koncept och design för portalen och tagit fram prototyper som har testats på kunder och därefter utvecklats vidare. Esatto har sedan stått för utvecklingen av portalen och integrerat den med Nexus backend-system.

– Esattos team har levererat ett strålande resultat på kort tid. Vi är mycket imponerade av deras kunskaper inom koncept och design, och inte minst av att de genomförde projektet snabbare än vad vi vågat hoppas, säger Gustaf Broman, produktägare hos Nexus.

Den nya portalen Nexus GO lanserades våren 2017. Den är inte bara en beställningsportal för Nexus produkter utan ger även kunderna möjlighet ett testa produkterna innan köp samt att konfigurera dem efter sina behov. I portalen kan man också få rapportering i realtid kring användningen av tjänsterna. 

Portalen har fått ett positivt mottagande och nya tjänster kommer att lanseras kontinuerligt på den. Först ut var Nexus GO Authentication med svenskt Bank-ID. Nästa steg är möjligheten att köpa passerkort som en tjänst, där kunden bara gör några klick portalen och Nexus tar hand om allt annat.


Vill du veta mer om caset? Kontakta mig.
Magnus Kerner, Försäljningschef magnus.kerner@esatto.se, 0733-41 53 12, LinkedIn
  • Riskerna med Business Model Canvas
  • AI – Ska vi börja nu eller kan vi vänta?
  • En podd om vår framtid
  • Esattos karriärsite
  • Custellence - från insikt till handling
  • Hej hallå Hanna!
  • Episerver – konkurrensfördel
  • Best Lead Generation Website