Från produkt- till tjänsteleverantör

Kund: Symetri

Kolla gärna här: symetri.se

Symetri utvecklar och säljer tjänster, mjukvara och utbildning inom byggnadsarkitektur, konstruktion, design och industri. Fram till april 2016 hette Symetri Cad-Q, samma dag som namnbytet blev officiellt lanserade vi tillsammans med Symetri deras nya webb. Namnbytet var startskottet för Symetris transformation från att ha varit ett företag som sålt produkter till att vara en leverantör av tjänster och helhetslösningar.

Mindre än fyra månader tidigare träffades Esatto och Symetri för första gången och startade direkt strategi och designarbetet.

Uppdraget var att formge och utveckla en helt ny webb, baserad på en ny strategi för att sälja skräddarsydda tjänster, utbildningar och lösningar, snarare än att vara en i mängden av återförsäljare av Autodesk-produkter. Det gamla webbpubliceringssystemet hade också slängts ut, och Umbraco skulle rullas in. Redaktörer från 5 olika länder introducerades i Umbraco och stöttades i arbetet med att skapa innehåll på den nya plattformen i tid till lanseringsdatumet.

Designers och frontend-utvecklare jobbade tätt tillsammans med Symetris marknadsavdelning för att ta fram ett utseende i linje med bolagets grafiska profil, hela tiden med målet att förvalta det varumärke som byggts upp hos befintliga kunder under annat namn. Vi tog också fram en strategi för mätning och sökmotorsoptimering, samt en plan för att minimera den skada som ett namnbyte kan göra på rankingen hos Google (och andra sökmotorer). 

"Esatto har på ett snabbrörligt sätt vägt utmaningar och förutsättningar mot våra behov som organisation och hela tiden levererat lösningar som svarat upp mot våra krav och idéer", säger Trude Berg, Marketing Director på Symetri.

 


Vill du veta mer om caset? Kontakta mig.
Magnus Kerner, Försäljningschef magnus.kerner@esatto.se, 0733-41 53 12, LinkedIn
  • Riskerna med Business Model Canvas
  • AI – Ska vi börja nu eller kan vi vänta?
  • En podd om vår framtid
  • Esattos karriärsite
  • Custellence - från insikt till handling
  • Hej hallå Hanna!
  • Episerver – konkurrensfördel
  • Best Lead Generation Website