Svenska Kennelklubbens nya webbplats sitter fint

SVENSKA KENNELKLUBBEN
Att serva många målgrupper med olika behov, och göra den innehållsrika webbplatsen lättnavigerad. Det var två utmaningar i arbetet med Svenska Kennelklubbens nya webbplats. Och resultatet sitter fint.

Svenska Kennelklubben (SKK) är en intresseorganisation som företräder alla hundar och hundägare i Sverige. SKK rymmer idag fler än 1 000 klubbar och har cirka 300 000 betalande medlemmar.

SKK sprider information, utbildar, väcker debatt och visar den stora glädjen och nyttan av att äga en hund.

Många intressen och mycket innehåll

SKK:s medlemmar har skiftande intressen och kunskapsnivåer. Här samsas vanliga hundägare med uppfödare, domare, funktionärer och hundsportare. På webben finns således en stor mängd innehåll för att serva de olika grupperna. Men hur skulle vi tillvarata de många målgruppernas olika intressen och samtidigt skapa en webbplats som är enkel och lättnavigerad, där varje användare hittar det just det hen söker efter? Det var en av huvudutmaningarna inför framtagandet av en ny webbplats. På önskelistan stod också en tydligare varumärkesupplevelse och en bättre redaktörsupplevelse.

"Med vår nya sajt kan vi på ett tydligare sätt kommunicera vårt budskap för ett sunt hundägande och uppnå målen i vår strategi Vision 2030."

Kees de Jong, vd Svenska Kennelklubben

Tillsammans – i en stor organisation

I arbetet med den nya webbplatsen stod involvering högt på agendan. Medarbetare från alla SKK:s olika avdelningar deltog för att kunna fatta rätt beslut, både utifrån användar- och verksamhetsbehov. För att landa i hur den nya webben skulle fungera och upplevas, arbetade vi tillsammans i workshops och kreativa övningar. Överst på att-göra-listan stod definition av effektmål samt målgrupper och deras behov. På bordet låg också användarresor, varumärkesfrågor och andra strategiska frågor. Och eftersom innehållet var centralt, arbetade vi tätt tillsammans med SKK:s innehållsansvariga i både utformning och krav.

Hundresan – en vandringsled för hundägare

Resultatet av arbetet blev konceptet ”Hundresan – en vandringsled med fem stationer”. Konceptet syftar till att möta ett stort antal användares unika behov och samtidigt vara relevant i den ”station” respektive användare befinner sig i. Hundresan kan tolkas och användas ur flera olika perspektiv, men primärt används det för att bringa ordning i informationsstruktur och funktion utifrån respektive besökares hundvana.

Konceptet arbetades ut i skisser, visuell design och en kravlista på funktioner. Optimizely valdes som teknisk plattform för sitt kraftfulla stöd för redaktörer, möjligheten att personalisera innehållet samt den skalbara och robusta infrastrukturen. Nu kunde den iterativa processen för att utveckla webbplatsen sättas igång.

En framtidssäkrad plattform

I maj 2024 gick nya skk.se live och responsen lät inte vänta på sig. Den nya strukturen, ett luftigare innehåll och en snabb upplevelse är några av de saker användarna har uppskattat. Inte minst har SKK nu också en plattform där nya tjänster successivt kan lyftas in framöver.

– Med vår nya sajt kan vi på ett tydligare sätt kommunicera vårt budskap för ett sunt hundägande och uppnå målen i vår strategi Vision 2030. Esatto har varit och är en kunnig och lyhörd partner och jag ser fram emot vårt fortsatta samarbete, säger SKK:s vd Kees de Jong.

Vi på Esatto säger Voff för ett gott samarbete och väntar lydigt på att ta oss an fler utmaningar tillsammans med Svenska Kennelklubben.

Vill du veta mer? Välkommen att höra av dig!
Magnus Kerner
es.ottase@renrek.sungam073-341 53 12