Riskerna med Business Model Canvas

Använder du Business Model Canvas i er affärsutvecklingsprocess idag? Då kanske du också upplever att det ibland går lite trögt och omfattningen ofta blir lite för stor och komplex? Kanske har du också upplevt att din genomtänkta affärsmodell ställs mot andra projekt i din verksamhet så prioriteras den ned för att "vi helt enkelt inte orkar just nu".

Som affärsutvecklare har jag skrivit många så kallade "Business Case". Dokument. Bilder. Sidor med dokument. Oftast har jag satsat på att sammanfatta det i någon form av Business Model Canvas. Den modellen beskriver översiktligt vilka möjligheter och utmaningar vi står inför. Det är viktigt eftersom vi måste bevisa att investeringen ska prioriteras bland andra initiativ i verksamheten. Modellen hjälper mig att skapa ett starkt "Business Case" och den rullar smidigare igenom beslutsprocesserna på ett företag. I synnerhet eftersom den tydligt visar på möjliga intäkter. Om vi kan visa en väg till ökad intäkt så är vägen till önskad projektbudget också öppen. Och visst är vi ju också lite stolta när vi landar en projektbudget för en idé vi själva tagit fram?

Så, vad är då risken?

En Business Model Canvas blir som bäst när kundsegmentet är tydligt avgränsat och den omfattar en tjänst eller produkt. Problemet är att människan som ska använda produkten inte upplever värdet av EN produkt eller tjänst. Vi människor lagrar upplevelser. Alla upplevelser spelar mer eller mindre roll för en relation. En Business Model Canvas blir i det avseendet alldeles för fattig på information i hur vi skapar värde för kunden. Den beskriver bara en bråkdel av vad vi behöver förstå om kundens behov och beteende.

En Business Model Canvas beskriver en bråkdel av kundvärdet

Fråga Johan

Även om vi har lyckats fånga goda kundinsikter så är formatet att visualisera det väldigt begränsat i en Business Model Canvas. För lite insikt om vad som skapar värde för kunden riskerar hela satsningen. Köpviljan finns helt enkelt inte. När vi inte ser helheten utan bara ett kundmöte så riskerar vi att lägga för mycket pengar på fel saker. Lösningen blir att ”skapa nästa generations webblösning” eller ”utveckla en killer app”. I själva verket skulle kanske ett förändrat mötesupplägg, rätt information i rätt format och i rätt tid göra hela skillnaden för människan vi vill hjälpa.

Det är extremt lätt att få produktfokus när vi jobbar internt i projektgrupper med affärsutveckling. Vi "vet ju" vad kunden säger sig vilja ha och så fort vi har fått en tillstymmelse till lösning för ögonen så är det den vi pratar om. Hur många workshops har du suttit på där vi som grupp är språkrör för vad kunden behöver? Tro mig, ingen av oss vill ha ett nytt system eller ny app i vår vardag. De flesta av oss vill ha mer tid till det som är viktigast för oss både i vår karriär och som människa. En Business Model Canvas ger oss i bästa fall en god övergripande förståelse för hur en god relation ska skapas men som beslutsunderlag för investering blir det vanskligt.

• Vi riskerar att initiera onödigt stora investeringsprojekt.
• Ett produktfokus riskerar att öka distansen mellan oss från människan vi önskar ha en bra relation med.

Att arbeta med Customer Experience och tjänstedesign har lärt mig hur viktigt det är att förstå hur kunden upplever tjänsterna vi erbjuder förändrar hur vi ser på affärsutveckling. Som tydligast blir det när vi lyckas visualisera det i en så kallad Customer Journey Map, en kundresa där vi naket ser våra tillkortakommanden och våra möjligheter. Här är fokus snarare på människan som vi möter i vår tjänst snarare än produkten.

Customer Journey Map blir ditt Business Case 

Svaret hur vi gör skillnad på marknaden finns i närmare än du tror. Fokuset på produkten gör att vi blir blinda för det mest grundläggande - människans vardag och deras utmaningar. Inte förrän vi ser helheten av de möten som kunden har med oss så kan vi förstå vilka av dem vi borde prioritera att förbättra. Ett kundmöte i taget.

För mig har Customer Journey Map blivit min affärsutvecklingsprocess. Överskådlig och tydlig. Den hjälper mig och min uppdragsgivare att förstå hur vi skapar kundvärde i alla våra möten med kunden. Den hjälper oss också att internt förena marknad, försäljning, teknik och ledning vid en och samma målbild - kundens. Eller snarare, människan bakom kunden.

Så, arbeta fram en Customer Journey Map först. Inte förr vet du vilken investeringsbudget du behöver. Och nu till bonusen. Du hittar nya affärsmöjligheter längst vägen! Kanske är kunden villig att betala mera bara för att du bryr dig på riktigt!

Jag delar gärna mera erfarenheter om affärsutveckling och kundresor med dig. Kontakta mig gärna här så hör jag av mig.

Esattos medarbetare Johan
Johan Sjöström, Affärsutvecklare johan.sjostrom@esatto.se, +46 730 70 08 31, LinkedIn
  • Digg-1080x1080.jpg
    Så skapade vi en banbrytande webb till Sveriges nya DIGG-itala myndighet
  • streaming_1080x1080_litenpuff.jpg
    Kan alla i din organisation hitta affärsmöjligheter?
  • Esatto_Grundarna_1080x1080_litenpuff.jpg
    DI Gasell 2018
  • SOI 2018 Puff.jpg
    4 korta insikter om Svenskarna och internet
  • Esatto-Norrskog.jpg
    Norrskog väljer Esatto till ny digital partner
  • Episerver logga
    Episerver – konkurrensfördel
  • Esatto_Alexander_1080x1080_V02.jpg
    Vi stärker vårt erbjudande
  • Esatto_AlmedalenFrischBelin_1080x1080.jpg
    Esatto i Almedalen
  • Esatto_KrakowOrange_1080x1080.jpg
    Vi tog med några vänner till Krakow
  • Esatto_Jobbamedoss_534x534.jpg
    Esattos karriärsite
  • Esatto_PeterEpiReact_540x540.jpg
    React och Episerver: Är vi där än?
  • Esatto_Peter_1080x1080.jpg
    Varför bli webbdesigner?
  • EpiAscend-puff.jpg
    Episerver Ascend 2018
  • 16.4_Pressmeddelande_Kvadratiskt_LOW.jpg
    Vi stärker vår helhetslösning
  • Esatto_TomJuliaMartin_525x525.jpg
    Nya kollegor till Esatto
  • johananton2_1080x1080_litenpuff.jpg
    Fler Esattis till Stockholm
  • Fyra händer med knutna nävar som möts i mitten
    Mixat kund- och leverantörsteam
  • Esattos medarbetare Johan
    Riskerna med Business Model Canvas
  • mats
    Esatto deltar i Good Tech Hack
  • Custellence logga
    Custellence - från insikt till handling
  • Esattos medarbetare Louise och Josefin
    Esatto-familjen blir större
  • Detaljbild av vajrar som bildar ett rutnät
    AI – Ska vi börja nu eller kan vi vänta?
  • Tre personer håller upp diplom
    Best Lead Generating Website
  • Sundsvall puff.jpg
    Nya kollegor till Sundsvall
  • Esattos medarbetare Jocke
    Joakim - ny Creative Director
  • Personer som spelar boule
    Episerver Premium Partner
  • darksocial_AW_Coverbild_1080x1080_web.png
    Dark Social AW 26 april
  • Logga om dark social
    Marknadsförares största utmaning hittills?
  • två medarbetare med lila filter
    En podd om vår framtid
  • Esattos medarbetare Hanna
    Hej hallå Hanna!
  • Personer som räcker upp handen
    Välkommen till framtiden
  • En av Esattos medarbetare
    We are on a roll!
  • Esattos medarbetare Amanda och Hanna håller upp sina mobiler
    Esattos stjärnhimmel expanderar!
  • En man håller föredrag framför publik
    Kompetensfrukost
  • Dator och surfplatta som visar grafer
    Esatto <3 Analys
  • Hund med glasögon
    Kompetensfrukost
  • Esattos medarbetare Johan
    All we want for Christmas
  • Esattos medarbetare Pierre
    Pierre stärker vårt utvecklingsteam
  • Dator på träbord med kaffekopp och skrivblock
    Vi söker en Frontend Lead
  • Esattos medarbetare Björn
    Välkommen Björn
  • Esattos medarbetare Thomas och Henrik
    Vi växer i sundsvall
  • Esattos medarbetare Nathalie
    Dingle växer
  • Orangea stolar i ett mötesrum
    Vi söker en senior webbutvecklare
  • Esattos medarbetare Frida
    Esatto <3 Frida
  • Mockup hemsida
    Episerver web awards
  • Esattos medarbetare Mats och Michael
    Nya topprekryteringar
  • Esattos medarbetare Johan
    Ny digital affärsutvecklare
  • Tre medarbetare på möte
    Ung Cancer mentorskapsprogram
  • Esattos medarbetare Ludvig Andreas och Lisa
    Välkommen Ludvig, Andreas och Lisa
  • Vita hyllor på en vägg
    Esattos nya boning