Marknadsförares största utmaning hittills?

Personligen drömmer jag om att allt det innehåll som jag och mitt team skapar åt våra kunder delas av flera tusen, blir viralt och når den stora massan. Ännu bättre är det när dessa delningar till slut hjälper oss att nå de uppsatta målen, som t ex genom konverteringar eller ökad varumärkeskännedom. Det är väl hela poängen med att ha en delningsknapp, eller?

Det är ingen hemlighet att en stor del av en hemsidas trafik ofta kommer från sociala medier. Det är förmodligen inte heller någon överraskning att ungefär hälften av den trafiken till en hemsida kommer från delningar via sociala medier. Vad som däremot är överraskande (åtminstone för mig) är att mer än 80% av dessa delningar är så kallad dark social.

Dark social är den trafik till en webbsida som inte kommer från sökningar, direktdirigeringar eller tydliga sociala medie-avsändare som Facebook. Istället är det resultatet av att någon  delar en länk genom att kopiera och klistra in den i ett mail, sms, chattkonversation eller i ”privata appar” som Facebook Messanger, WhatsApp, Snapchat och Instagram Stories. Med andra ord, kanaler som inte kan spåras av analysverktygen och där det är svårt att mäta engagemang och få fram insikter.



Om du jobbar med marknadsföring och publicering på t ex en byrå, eller egentligen för vilken organisation som helst som producerar delningsbart innehåll, kan du antagligen bara se ungefär 20% av resultatet av dina sociala delningar (där de återstående 80% kan vara de allra viktigaste) 👇

• Meddelande-appar (WhatsApp, Messanger, WeChat och Viber) är nu större än sociala nätverk (Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn), sett till antal aktiva, globala användare (Business Insider).
• 84% av konsumenternas delningar från webbsidor sker nu via privata, dark social-kanaler (RadiumOne).
• 46% av konsumenter i åldern 55 år och uppåt delar enbart via dark social (RadiumOne).



Jag tror därför absolut att vi alla kommer att behöva svara på följande frågor inom en snar framtid:

1. Hur stor del av trafiken till vår hemsida kommer från dark social och vad sägs i dessa dolda konversationer?
Enligt den årliga undersökningen Svenskarna och internet har användningen av direktmeddelanden och chattar fullständigt exploderat i Sverige. Det allra vanligaste man gör på Facebook är att använda Messanger-funktionen, och 99% av svenska flickor mellan 12-15 år använder Snapchat. Om du tänker efter, så delar de flesta människor länkar då och då på sina sociala kanaler. Däremot delar vi mer frekvent intressanta länkar i privata kanaler med våra partners, familjer, vänner och kollegor.

När folk delar länkar med sina vänner i dessa dark social-kanaler, blir det uppenbart var det genuina intresset ligger och vad de verkligen vill dela med sig av. De är så måna om att dela innehållet, att de anstränger sig lite extra genom att copy paste:a url:en i den privata kanalen. För mottagaren är det en exklusiv länk där det extra delningsarbetet gör det ännu mer värdefullt.



2. Hur kan jag ta del av dessa konversationer utan att störa dem?

Dark social är för människor, inte för företag. Det händer i människors privata kanaler, och att då övervaka eller marknadsföra till dem kommer vara svårt. Tricket för att optimera social spridning ligger i själva innehållet. För att folk ska vilja dela innehållet måste det vara fantastiskt. Men hur vet man vad som är riktigt bra innehåll om det inte går att mäta? Är ett alternativ att lokalisera individer som är inflytelserika i sin vänskapskrets och uppmuntra dem att vara din dolda influencer i sina egna kanaler, för att sedan rapportera tillbaka till dig? 

3. Hur mäter jag det omätbara och anpassar min marknadsstrategi efter detta?

För att förstå dark social och i slutändan mäta det omätbara, måste flera roller i organisationen (t ex er webbanalytiker) arbeta tillsammans med dig. När ni väl analyserar insikter och användarbeteenden, kommer ni att kunna sätta mer exakta marknadsbudgetar, optimera era kampanjer och er innehållsstrategi i sociala medier.


Fenomenet Dark Social härstammade 2012 när Alex Madrigal arbetade för The Atlantic. Han såg stora mängder trafik som kom in direkt på särskilda sidor på hemsidan, men som inte kom från de vanligaste källorna. Denna okända trafik stod för 20% av den totala trafiken till hemsidan och Madrigal kunde inte förstå eller förklara varifrån den kom.


Har du svårt att greppa svaret på dessa frågor nu? Faktum är att folk distruberar ditt innehåll via dark social – och det kommer sannolikt inte att ändras heller.

Kontakta mig och mina kollegor på Dingle, eller delta på den heldagskurs som jag anordnar tillsammans med Resumé den 30 januari, så kommer vi göra vårt bästa för att hjälpa dig att besvara dem. 🙈 🔦


/ Lisa Strøm-Pedersen, Head of Social Media Operations


  • Marknadsförares största utmaning hittills?
  • Mixat kund- och leverantörsteam
  • Joakim - ny Creative Director
  • Riskerna med Business Model Canvas
  • AI – Ska vi börja nu eller kan vi vänta?
  • En podd om vår framtid
  • Esattos karriärsite
  • Custellence - från insikt till handling
  • Episerver – konkurrensfördel
  • Best Lead Generating Website
  • Hej hallå Hanna!
  • Välkommen till framtiden
  • Episerver Premium Partner
  • We are on a roll!
  • Esattos stjärnhimmel expanderar!
  • Kompetensfrukost
  • Esatto <3 Analys
  • Kompetensfrukost
  • All we want for Christmas
  • Vi satsar på sociala medier med Dingle
  • Pierre stärker vårt utvecklingsteam
  • Anna-lys
  • Vi söker en Frontend Lead
  • Välkommen Björn
  • Vi växer i sundsvall
  • Dingle växer
  • Vi söker en senior webbutvecklare
  • Esatto <3 Frida
  • Episerver web awards
  • Nya topprekryteringar
  • Ny digital affärsutvecklare
  • Nummer 28
  • Ung Cancer mentorskapsprogram
  • Välkommen Alexander
  • Välkommen Ludvig, Andreas och Lisa
  • Esattos nya boning