Spaningar från Nordic.design 2019

Årets Nordic.design var en påkostad tillställning med allt från glitterrum och sockervadd till arkadspel och en bastuvagn. Nivån på själva föreläsningarna kändes mer ”mogen” än tidigare år. Mer hands-on, mer tips och tricks. Samtliga talare utom en var influgna från andra länder och även en stor del av deltagarna hade sin hemvist utanför Sverige.

AI ur etiska aspekter 

Det pratades fortfarande om VR, AR, 3D, XR och AI, men nu mer om etiska aspekter samt hur man kan använda dessa tekniker för att skapa större värde och bättre användarupplevelser. Agatha Yu, Senior Design Manager of 3D and Mixed Reality på Adobe, visade hur de jobbar med att använda handrörelser för att navigera i 3D-miljöer som VR och MR. Andreas Olsson på Tobii Eyetracking, visade hur man kan använda deras verktyg för att både optimera användarupplevelsen och även säkerheten för exempelvis industriarbetare. 

Caroline Sinders, forskare inom Machine learning design, tog upp de etiska aspekterna av AI och hur fel det kan bli när algoritmerna inte är så “mänskliga” som vi hoppas. Här nämndes bland annat Spotify som exempel. Vem har inte, kanske på grund av en speciell händelse i livet, lyssnat väldigt intensivt på en låt eller en artist som man “normalt” inte skulle lyssna på, för att sedan få förslag på liknande artister eller låtar i flera år framöver? Hon belyste också att AI i sig bara är ett sätt att tolka stora mängder data på. För att göra det användbart och begripligt för människor krävs transparens, mer open source-tänk och bra design. Jack Morgan, designer på Duolingo, höll en emotionell föreläsning om hur deras app bland annat hjälper flyktingar att lära sig nya språk.

 

Facebooks designsprintar = fem faser

Många designprocesser och metoder har hängt med ett tag nu och det märks att de börjar sätta sig i många företag och organisationer. Diamond Ho, Product designer på Facebook, gick igenom hur de jobbar med designsprintar baserade på de fem faserna i Design Thinking. Hon rekommenderade starkt att man bör hålla design sprint-övningar utanför kontoret för att maximera kreativiteten. 

 

Ricardo Vazquez, Senior Product Designer på Shopify, pratade designsystem och refererade bland annat till likheter med andra”system” i samhället och i naturen. Sophie Tahran, Senior UX Writer på Condé Nast, pratade om vikten av bra namn på produkter, tjänster och varumärken. Hon demonstrerade också den process som leder fram till själva namnet, inte är helt olik andra designprocesser.

 

Intressant, personlig och minnesvärd 

Ett annat hett ämne handlade om hur man kan motverka likformigheten i modern webbdesign och få den att bli mer intressant, personlig och minnesvärd. Designern och tillgänglighetsexperten Laura Kalbag pratade om hur man kan jobba för att bryta invanda mönster och genvägar genom att designa inkluderande istället för “bara tillgängligt". Hon pekade på fler funktioner som används frekvent (exempelvis kontrastfärger och captchas) som ställer till med problem istället för att hjälpa användaren. 

Designgurun Prem Krishnamurthy pratade om tre principer för att ta fram bättre grafisk design. I en värld där allt ska gå smidigt kan lite ojämnhet skapa mer intresse. Han nämnde också att människors olikheter främjar nya perspektiv och nya idéer. Slutligen tryckte han hårt på att design är för alla och att designers därför behöver bli lite mer generösa. Vitaly Freeman, Ceative Lead på Smashing Magazine, höll ett inspirerande tal om hur man kan använda friktion som ett sätt att få tråkiga funktioner och tjänster mer spännande. Bra och relevant storytelling kan också bidra till detta och här nämndes Mailchimp som ett bra exempel. Han nämnde också att unika och återkommande detaljer i designen kan göra att den sticker ut i bruset.

  • frukostsem21nov.jpg
    Välkommen på frukostseminarium 21 november!
  • Nordicdesign2019_liten.jpg
    Spaningar från Nordic.design 2019
  • EpiAscendWebbLiten.jpg
    digg.se nominerad!
  • Almedalen_FrischMickeMagnus_1080x1080_WEB.jpg
    Almedalen 2019
  • Killander&bjork_1080x1080.jpg
    Killander & Björk från Techarenan Summit 2019
  • Industri-puff.jpg
    Industri 4.0 riskerar skapa osmarta fabriker
  • EPI-InnovatorWebbLiten.jpg
    Episerver - Innovator of the Year
  • FredrikJonsson_1080.jpg
    Ny UX-strateg
  • AretsByra_TREA_Webbliten.jpg
    Bronsmedalj i Årets Byrå 2019
  • streaming_1080x1080_litenpuff.jpg
    Kan alla i din organisation hitta affärsmöjligheter?
  • Esatto_Grundarna_1080x1080_litenpuff.jpg
    DI Gasell 2018
  • SOI 2018 Puff.jpg
    4 korta insikter om Svenskarna och internet
  • Esatto-Norrskog.jpg
    Norrskog väljer Esatto till ny digital partner
  • Episerver logga
    Episerver – konkurrensfördel
  • Esatto_Alexander_1080x1080_V02.jpg
    Vi stärker vårt erbjudande
  • Esatto_AlmedalenFrischBelin_1080x1080.jpg
    Esatto i Almedalen
  • Esatto_KrakowOrange_1080x1080.jpg
    Vi tog med några vänner till Krakow
  • Esatto_Jobbamedoss_534x534.jpg
    Esattos karriärsite
  • Esatto_PeterEpiReact_540x540.jpg
    React och Episerver: Är vi där än?
  • Esatto_Peter_1080x1080.jpg
    Varför bli webbdesigner?
  • EpiAscend-puff.jpg
    Episerver Ascend 2018
  • 16.4_Pressmeddelande_Kvadratiskt_LOW.jpg
    Vi stärker vår helhetslösning
  • Esatto_TomJuliaMartin_525x525.jpg
    Nya kollegor till Esatto
  • johananton2_1080x1080_litenpuff.jpg
    Fler Esattis till Stockholm
  • Fyra händer med knutna nävar som möts i mitten
    Mixat kund- och leverantörsteam
  • Esattos medarbetare Johan
    Riskerna med Business Model Canvas
  • mats
    Esatto deltar i Good Tech Hack
  • Custellence logga
    Custellence - från insikt till handling
  • Esattos medarbetare Louise och Josefin
    Esatto-familjen blir större
  • Detaljbild av vajrar som bildar ett rutnät
    AI – Ska vi börja nu eller kan vi vänta?
  • Tre personer håller upp diplom
    Best Lead Generating Website
  • Sundsvall puff.jpg
    Nya kollegor till Sundsvall
  • Esattos medarbetare Jocke
    Joakim - ny Creative Director
  • Personer som spelar boule
    Episerver Premium Partner
  • darksocial_AW_Coverbild_1080x1080_web.png
    Dark Social AW 26 april
  • Logga om dark social
    Marknadsförares största utmaning hittills?
  • två medarbetare med lila filter
    En podd om vår framtid
  • Esattos medarbetare Hanna
    Hej hallå Hanna!
  • Personer som räcker upp handen
    Välkommen till framtiden
  • En av Esattos medarbetare
    We are on a roll!
  • Esattos medarbetare Amanda och Hanna håller upp sina mobiler
    Esattos stjärnhimmel expanderar!
  • En man håller föredrag framför publik
    Kompetensfrukost
  • Dator och surfplatta som visar grafer
    Esatto <3 Analys
  • Hund med glasögon
    Kompetensfrukost
  • Esattos medarbetare Johan
    All we want for Christmas
  • Esattos medarbetare Pierre
    Pierre stärker vårt utvecklingsteam
  • Dator på träbord med kaffekopp och skrivblock
    Vi söker en Frontend Lead
  • Esattos medarbetare Björn
    Välkommen Björn
  • Esattos medarbetare Thomas och Henrik
    Vi växer i sundsvall
  • Esattos medarbetare Nathalie
    Dingle växer
  • Orangea stolar i ett mötesrum
    Vi söker en senior webbutvecklare
  • Esattos medarbetare Frida
    Esatto <3 Frida
  • Mockup hemsida
    Episerver web awards
  • Esattos medarbetare Mats och Michael
    Nya topprekryteringar
  • Esattos medarbetare Johan
    Ny digital affärsutvecklare
  • Tre medarbetare på möte
    Ung Cancer mentorskapsprogram
  • Esattos medarbetare Ludvig Andreas och Lisa
    Välkommen Ludvig, Andreas och Lisa
  • Vita hyllor på en vägg
    Esattos nya boning