Röststyrning

april 2016
Att både unga och vuxna använder en rad olika appar i mobilen är naturligtvis att slå in en öppen dörr. De som är unga idag växer upp utifrån en smartphonelogik där många funktioner har en egen app och varenda varumärke med självaktning måste därför naturligtvis utveckla sin egen. Eller?

Faktum är att de flesta bara använder ett fåtal appar en typisk dag, och som siffrorna från Nielsen nedan ger vid handen har antalet appar som används planat ut under de senaste åren. Annorlunda uttryckt är summan av apparna man använder konstant. En viktig förklaring till detta är att det i grund och botten inte är särskilt användarvänligt att ha en specialiserad app för precis allt. Tvärtom upplever många redan idag att det är svårt att komma ihåg allt man laddat ned (plus att det tar upp plats i telefonen), och istället skulle föredra färre snarare än fler appar för att tillgodose sina vardagsbehov. Har ett användargränssnitt baserat på ”en app per användningsområde”-logiken börjat nå vägs ände?

På denna fråga finns inget enkelt svar, men däremot en enkel lösning: mer hjälp att hitta det man söker efter eller ännu hellre hjälp att göra det man vill göra. Exakt hur detta kommer att se ut råder det delade meningar om, men att AI-botar och röststyrning kommer att ha ett finger med i spelet är de flesta överens om. Som vi kan se ovan är röststyrning inte särskilt utbrett idag, men det är något vanligare bland unga än vuxna. Samtidigt går utvecklingen inom detta område rekordsnabbt och sker i stenhård konkurrens mellan Apples Siri, Googles Now, Microsofts Cortana och många andra.

Parallellt sker en minst lika snabb utveckling av integrerade botar som kan hjälpa till med alltifrån att boka restaurang via Facebooks M (som är ett lager över Messenger), till Amazons Echo som du kan berätta för vilken musik du vill lyssna på. För den som vill ta användarupplevelsen till nästa nivå är det hög tid att fundera på vilken funktion botar och röststyrning kommer att spela för just deras tjänster och användarupplevelser framåt. Att framtidens användargränssnitt kommer att bli mer betydligt mer konversationsbaserade än idag, är en tämligen säker gissning. 

 

  • Fem personer sitter framför skärmar
    Vad är en bra mobilsajt? • oktober 2016
  • person med blå jacka tittar i mobilen
    Sociala medier - "FOMO" • juni 2016
  • kvinna med kaffekopp som pratar i telefon
    Röststyrning • april 2016
  • kvinna på fik tittar ner i telefonen
    Integritet och privatliv • mars 2016
  • person betalar med mobilen
    Mobila betallösningar • januari 2016
  • kvinna på bibliotek
    Digital pedagogik • december 2015
  • Två barn framför en surfplatta
    Tv-döden • december 2015
  • Ett barn i randig tröja sitter med hörlurar
    Vikten av mobilitet • december 2015
  • Hand i motljus
    Implanterade Chip • december 2015