Tv-döden

december 2015
Vem tittar på vanlig TV längre?

En titt i MMS tv-mätningar för april är ingen munter läsning, varken för landets tv-hus eller de marknadschefer som fortfarande investerar tungt i mediet för att nå landets unga. Den så kallade dagliga räckvidden för tv-sändningar, mätt som andelen som tittar minst fem sammanhängande minuter per dag, är nu nere i 37% bland de svenska ungdomarna mellan 15-24 år. Vad var det egentligen som hände? 

Internet, nya plattformar och inte minst användargenererat innehåll hände, och samtidigt som traditionell tv kämpar med relevansen står rörligt innehåll för en allt större del av vår totala medieanvändning. I en ungdomsgeneration som redan i grunden föredrar visuell kommunikation framför textburen är det dessutom hetare än någonsin. En av många symboler för detta är video-tutorials, som ersätter manualer för do-it-yourselfers inom alltifrån smink till husbyggnation. En annan är let’s play. En tredje är vlogging. Och så vidare. Tv-döden handlar egentligen inte om formatet i sig, utan om att innehållet (en tionde säsong av Farmen, någon?) och distributionen (varsågod att titta klockan åtta) inte längre klarar konkurrensen om uppmärksamhet i en helt on-demand-baserad tittarlogik. 

De tydligaste vinnaren på allt detta är så klart YouTube, men egentligen alla som förstår att använda visuell kommunikation och nya plattformar på kreativa sätt – i typfallet unga själva. För den som kan sin målgrupp är exempelvis ambassadörer i form av YouTubers ett utmärkt sätt att engagera publiken. Och även om det kanske inte är ett framgångsrecept för alla, kommer den som inte tänkt till kring vad medie- och teknikutvecklingen betyder för just deras bransch riskera att bli akterseglade minst lika mycket som tv-husen blir just nu. 

Hittills har vi förresten bara pratat om unga. Ta en titt på grafen nedan – hur länge tror du att landets vuxna publik kommer att fortsätta bänka sig framför tv-sändningar, när ett globalt on-demand-utbud redan finns och egentligen bara väntar på att upptäckas? 

 

  • Fem personer sitter framför skärmar
    Vad är en bra mobilsajt? • oktober 2016
  • person med blå jacka tittar i mobilen
    Sociala medier - "FOMO" • juni 2016
  • kvinna med kaffekopp som pratar i telefon
    Röststyrning • april 2016
  • kvinna på fik tittar ner i telefonen
    Integritet och privatliv • mars 2016
  • person betalar med mobilen
    Mobila betallösningar • januari 2016
  • kvinna på bibliotek
    Digital pedagogik • december 2015
  • Två barn framför en surfplatta
    Tv-döden • december 2015
  • Ett barn i randig tröja sitter med hörlurar
    Vikten av mobilitet • december 2015
  • Hand i motljus
    Implanterade Chip • december 2015