Stuff

Smart tillväxt med SmartTimber

Under hösten har SmartTimber och Esatto arbetat med kanalens digitala tillväxt. Konkret innebär det att man planerar för vilken trafik man vill ha på webbplatsen, att guida den trafiken rätt och att man upprättar strukturerade arbetssätt för att lyckas med detta.

I ett sånt arbete ingår ord och koncept såsom SEO, SEM, SoMe, Ads, Retargeting, marketing automation osv. Oavsett hur man navigerar i den orddjungeln så är målet att rätt information ska presenteras för rätt person, i rätt tid och i rätt format för att en kund ska vilja köpa exempelvis mellanstruken panel på till exempel Beijer Byggmaterial i Bollnäs.

Här är ambitionen hög inför nästa år. Men också möjligheterna. Vi tror nämligen att SmartTimber kommer kunna få över 100 000 besök under nästa år och att det kommer kunna synas i försäljningen.

Betyder 100 000 besök att SmartTimber lyckas?

Kanske? Målet med SmartTimber är att skapa intresse, hjälpa intresserade att köpa SmartTimbers produkter samt att få en bra upplevelse. Därför är webbplatsen utformad för att inspirera kring SmartTimbers produkter, bjuda på kunskap och guida användaren till återförsäljare. Teamet bakom SmartTimber kikar därför väldigt mycket på när användare kikar på återförsäljare, vad användare besökt för sidor innan och framförallt hur användare har hamnat på webbplatsen.

Att guida sina användare

Trafiken på en webbplats kommer i regel från olika källor. Några typiska är att man betalar för trafik genom olika annonser, att man blir hittad via sökmotorer, att man gjort något på social media som länkar in till sajten, e-postutskick och kanske andras länkar från deras webbplatser.

Oavsett källa är det viktigt att man försöker förstå varför användare är på webbplatsen så att man kan försöka guida användaren till rätt mål.

Undersöker man alla besök från april 2020 ser man ett ganska tydligt mönster; Hur man anländer till webbplatsen är helt avgörande. Av webbplatsens ca 40 000 besök från lansering har man bäst upplevelse om man anländer via Social Media och därefter om man anlänt via sökmotorer. Det syns solklart i SmartTimbers data;

  • Nästan 70% av alla som anländer via Social Media trivs bra och 50% av dem konverterar; besöker en återförsäljare
  • Nästan 60% av alla som anländer via sökmotorer trivs bra och mer än 35% av dem konverterar; besöker en återförsäljare
  • Mer än 50% av de som anländer via betald sök trivs bra men endast ca 3% av dem konverterar; besöker en återförsäljare
Att vara duktig på psykologi och data?

Så vad betyder sådana här siffor? Att SmartTimber ska sluta betala för sök? Att SmartTimber bara ska använda Social Media?

Kanske. Det är precis det som är jobbet med smart tillväxt. Att vara vetenskaplig, analytisk och strukturerad när man söker insikter om hur arbetet ska fortskrida. I det här fallet vet vi redan. Det här var strategin för 2020. En definitiv framgång faktiskt. SmartTimber ville skapa medvetenhet genom betald trafik och driva försäljning med socialmedia och sökmotorn. Men inför nästa år finns det nya högt ställda mål. Mer trafik. Mer konvertering. Och framförallt mer SmartTimber åt folket!

Nyfiken på analys och tillväxt?

Den här kompetensen har ni faktiskt i huset nu. Prata med Vanessa Philström om ni vill ha guidning.