Spaningar från Nordic.Design 2019

Årets Nordic.design var en påkostad tillställning med allt från glitterrum och sockervadd till arkadspel och en bastuvagn. Nivån på själva föreläsningarna kändes mer ”mogen” än tidigare år. Mer hands-on, mer tips och tricks. Samtliga talare utom en var influgna från andra länder och även en stor del av deltagarna hade sin hemvist utanför Sverige.

AI ur etiska aspekter

Det pratades fortfarande om VR, AR, 3D, XR och AI, men nu mer om etiska aspekter samt hur man kan använda dessa tekniker för att skapa större värde och bättre användarupplevelser. Agatha Yu, Senior Design Manager of 3D and Mixed Reality på Adobe, visade hur de jobbar med att använda handrörelser för att navigera i 3D-miljöer som VR och MR. Andreas Olsson på Tobii Eyetracking, visade hur man kan använda deras verktyg för att både optimera användarupplevelsen och även säkerheten för exempelvis industriarbetare. 

Caroline Sinders, forskare inom Machine learning design, tog upp de etiska aspekterna av AI och hur fel det kan bli när algoritmerna inte är så “mänskliga” som vi hoppas. Här nämndes bland annat Spotify som exempel. Vem har inte, kanske på grund av en speciell händelse i livet, lyssnat väldigt intensivt på en låt eller en artist som man “normalt” inte skulle lyssna på, för att sedan få förslag på liknande artister eller låtar i flera år framöver? Hon belyste också att AI i sig bara är ett sätt att tolka stora mängder data på. För att göra det användbart och begripligt för människor krävs transparens, mer open source-tänk och bra design. Jack Morgan, designer på Duolingo, höll en emotionell föreläsning om hur deras app bland annat hjälper flyktingar att lära sig nya språk.

Facebooks designsprintar = fem faser

Många designprocesser och metoder har hängt med ett tag nu och det märks att de börjar sätta sig i många företag och organisationer. Diamond Ho, Product designer på Facebook, gick igenom hur de jobbar med designsprintar baserade på de fem faserna i Design Thinking. Hon rekommenderade starkt att man bör hålla design sprint-övningar utanför kontoret för att maximera kreativiteten.

Ricardo Vazquez, Senior Product Designer på Shopify, pratade designsystem och refererade bland annat till likheter med andra”system” i samhället och i naturen. Sophie Tahran, Senior UX Writer på Condé Nast, pratade om vikten av bra namn på produkter, tjänster och varumärken. Hon demonstrerade också den process som leder fram till själva namnet, inte är helt olik andra designprocesser.

Intressant, personlig och minnesvärd

Ett annat hett ämne handlade om hur man kan motverka likformigheten i modern webbdesign och få den att bli mer intressant, personlig och minnesvärd. Designern och tillgänglighetsexperten Laura Kalbag pratade om hur man kan jobba för att bryta invanda mönster och genvägar genom att designa inkluderande istället för “bara tillgängligt". Hon pekade på fler funktioner som används frekvent (exempelvis kontrastfärger och captchas) som ställer till med problem istället för att hjälpa användaren. 

Designgurun Prem Krishnamurthy pratade om tre principer för att ta fram bättre grafisk design. I en värld där allt ska gå smidigt kan lite ojämnhet skapa mer intresse. Han nämnde också att människors olikheter främjar nya perspektiv och nya idéer. Slutligen tryckte han hårt på att design är för alla och att designers därför behöver bli lite mer generösa. Vitaly Freeman, Ceative Lead på Smashing Magazine, höll ett inspirerande tal om hur man kan använda friktion som ett sätt att få tråkiga funktioner och tjänster mer spännande. Bra och relevant storytelling kan också bidra till detta och här nämndes Mailchimp som ett bra exempel. Han nämnde också att unika och återkommande detaljer i designen kan göra att den sticker ut i bruset.