Talks

Vem gör den bästa analysen av svenskarna och internet? Praktikanten eller seniora strategen?

26 oktober släpptes rapporten Svenskarna och internet. Vi har sett en uppsjö av uttag, kåserier, tankar och trender från kollegor i branschen. Men tenderar vi att se och tolka saker på samma sätt? Gör vi alla samma analys och slutsats? Vad händer om vi utmanar vår erfarenhet?

Vi lät Simon som är 10 veckor ifrån sin examen på Nackademin utmana Mats som är 1 344 veckor från sin examen 1995. Båda har tagit del av rapporten och dokumenterat sina tre viktigaste fynd. För att sen mötas och presentera, resonera och reagera. 25 år eller 25 års erfarenhet - vem gör den bästa analysen? Du avgör!

Praktikant-Simons tre bästa

1. Chatta på chatten eller tjata med käften
Olika chattverktyg har varit med oss länge. Men skillnaden med hur vi uttrycker oss online kontra IRL eller ansikte mot ansikte har alltid skiljt sig. De flesta tycker att de är svårare att uttrycka sig via chatt. Men den nya generationen tycker att det är lika enkelt att chatta som att prata ansikte mot ansikte. Det här kommer helt ändra sättet att kommunicera framåt.

2. Squid Game är inte det enda som streamas
Ingen har väl missat serien Squid Game som streamas på Netflix. Men att streama spel (och titta på när andra spelar) är något som växer som aldrig förr. Vårt streamande ökar på alla plattformar både till tid och till vad vi ser på. Känner ni till exempel till "BobRoss" som är en hyllning till TV-personligheten med samma namn. Hela kanalen består av videos på en man som målar. Den följs av 2 miljoner människor...

3. Smooth, Swish, Kapisch
Nästan alla E-handlar, 9 av 10 har gjort det 2021. Hela E-handeln har ökat med en otrolig fart. Men trots att alla gör det, så känner ändå hälften en oro av att handla online. Rädsla av att bli kapad på både person och kontouppgifter.

Men kanske behövs en lite säkerhet så man inte råkar handla för mycket också? Vem ansvarar för shoppingmissbruk när tillgången både ökar och blir enklare?

Senior-Mats tre bästa

1. Svenskarna och internet 2021

Jag vill byta namn på rapporten till Svenskarna 2021. För om rapporten 2011 beskrev internet som en intressant företeelse för en viss del av oss svenskar så beskriver årets alla 14 kapitel och gissningsvis ca 200 diagram att internet och livet inte längre kan separeras.

2. Ta med dig hamstern på bio

De som har hög internetmognad vs. de som står utanför lever i olika universum, de har kraftigt skilda möjligheter att leva meningsfulla och lyckliga liv i det samhälle som växer fram nu.

Om du tar med dig en hamster på bio och ser Dune kommer ni ta hem väldigt olika värden ur filmen. Du kanske skulle älska Timothée Chalamet subtila karraktärsutveckling av Paul och upplevelsen kanske ger dig permanent förstärkning i livet. Du blev bättre av att se filmen. Medan hamstern oengagerat skulle käka popcorn tills den nästan fick hjärtattack av maskarna.

Så ser jag skillnaden mellan de som har hög internetmognad vs. de som är utanför idag – och det är 5% av svenskarna! Den ena får njuta av en extraordinärt magisk upplevelse som ger rejäla eftertryck och den andra sitter ovisst och påtar med sitt och blir helt tagen på sängen av något den aldrig kunde förnimmat eller föreställa sig.

3. Ett berättelsedrivet ljudinternet sluggar sig fram
30% av de födda på 90-talet lyssnar på poddar dagligen. Podd ökar i alla åldrar och segment och vi är en av de mest poddiga nationerna globalt faktiskt. Ljudböcker ökar också. Hybrida saker såsom liveströmning, vlogg, podd på Youtube ökar. I alla segment här också. Aktörerna strömmar in.

Men alla strömmar inte in. det finns en stor skillnad i beteenden mellan generationer och aktörer, och här saknas specifikt pensionärernas röster och användare – och de är ju faktiskt mer uppvuxna på berättelser än vad jag som är 70-talist är.

Jag saknar också forum och bibliotek för specialisering för alla supernischade innehållsskapare där ute – alla poddmäklare driver mest topplistor. Vart är alla inåtvända och interna poddar? både i studien och i verkligheten. För här finns en enorm möjlighet att använda ett lättskapat media för att hålla ihop kultur, utveckling och kunskapsspridning i alla typer av verksamheter och communities.


Besök Esatto Play för fler videos