Sorry!

Äggjakten för i år har avslutats. Välkommen tillbaka nästa år.
Thoughts

Varför strategi behöver bli reklam

Jag har kollat in Volvo Cars livesändning som pekar ut strategisk riktning för organisationen de närmaste tio åren. Det är ju såklart stora och välkända krafter som ligger bakom deras förändring, mest tydligt klimatförändringarna och digitalisering i det här fallet. Den här typen av budskap är jag lite extra nyfiken på nu för tiden eftersom det är svårt att kommunicera strategi, samtidigt som det är en förutsättning att lyckas med sin förändringsresa i en komplex värld.

Volvo Cars är en dominerande aktör i ett stort ekosystem och det är också ur den kontexten som det här är intressant. Det kanske till och med är en förutsättning för ett välfungerande ekosystem att aktörer faktiskt kommunicerar kring sin strategi på det här sättet. Det skulle i så fall förändra hur vi ser på de kanaler som traditionellt har gjort det jobbet – till exempel årsredovisningar och kommunikation kring det.

Det förändrar också hur vi ser på målgrupper för den här typen av kommunikation. I det här fallet behöver alla människor med koppling till en aktör i ekosystemet förstå vad som sker, varför och när det sker – oavsett om man är fabriksarbetare i Torslanda, återförsäljare, underleverantör, forskare, eller teknikpartner.

De många organisationer som faktiskt drabbas av Volvo Cars omställning får en tidslinje att förhålla sig till, och en ny målsättning att kalibrera verksamheten mot. Den nivån av transparens och tydlighet känns som en förutsättning för komplexa partnerskap, dessutom skapar det viktiga ambassadörer för förflyttningen. Så credd till Volvo Cars för transparens och tydlighet!

Men det kommer antagligen inte räcka att optimera hur och mot vilka vi kommunicerar strategi, även om det är ett steg i rätt riktning. De stora förändringstryck som i stort sett alla organisationer står inför, är i många fall så omfattande att den utmaningen borde återfinnas i varumärket. Och det är lätt att tänka att det redan är så i dag – men jag menar inte feta webbar, coola kampanjfilmer eller handlingsplaner som smygs ner i byrålådan. Om det som skapar varumärkesvärden mer än någonting annat är förändringen i sig när den faktiskt sker, då borde väl också den resan på riktigt vara kärnan i varumärken?

Oavsett när du slutade hålla med mig så tror jag att vi är överens om att vi behöver klura lite mer på varumärkens roll i en komplex värld. Vilka komponenter blir mindre viktiga och vilka pusselbitar behöver vi tillföra. På Esatto pratar vi mycket om att varumärken antagligen kommer ha en än mer dominerande roll i framtiden, men sättet som vi skapar och arbetar med varumärken kommer behöva se annorlunda ut.

// Johan Axelsson, digital strateg på Esatto

Och för er som inte redan sett. Här är Volvos strategi för 2030 i film

Vill du prata mer med mig om varumärke och strategi?
Johan Axelsson
es.ottase@nosslexa.nahoj0725060043