Talks

Vad händer när dina två största köp i livet, bil och bostad, ska göras helt digitalt?

Om du för några år sen fick höra att du år 2020 skulle betala dina räkningar med en mobil och signera med ditt fejs, att det inte skulle finnas några videotek att hyra filmer på eller att du skulle testa dina nyinköpta jeans utanför ett postfack skulle säkert du, som många andra, skaka på huvudet. Men så är vi här. I en värld där mänskliga interaktioner tas bort en efter en, trots att mänsklig kontakt aldrig varit så efterfrågad. I årets andra Esatto Talks bjöd vi tillsammans med Bilbolaget och Hoome Mäkleri på ett spännande samtal om framtidens digitala köp av bil och bostad.

Vi pratade med Bilbolagets digitala affärsutvecklare Marcus Malmberg och Hoome Mäkleris VD Mattias om hur två traditionella branscher påverkats det senaste året. Hur viktigt är egentligen det personliga mötet i kundresan för bil- och bostadsköp? Hur beter sig köpare idag och vad har förändrats det senaste åren? Hur går det med bilbranschen när allt färre vill äga sin bil i storstäderna? Är verkligen 30% av Sveriges befolkning benägna att flytta? Och varför är det personliga viktigt när endast två av 900 interaktioner i bilköpet är fysiska? 

Vi diskuterade givetvis också den stora frågan: Hur köper man bil och bostad 2025? 

För vem?
Detta Talks är för dig som funderar på framtidens digitala tjänster eller bara är intresserad av hur din framtid inom bil- och bostadsköp kan se ut. Extra relevant är det för dig som arbetar i mer traditionella branscher med ett uttalat fokus på digitalisering. 

Talare
Vi gästades av Marcus Malmberg, affärsutvecklare på Bilbolaget och Mattias Berggren, VD på Hoome Mäkleri. Samtalet modererades av Fredrik Hildebrand som är senior strateg på Esatto.

Marcus Malmberg, digital affärsutvecklare Bilbolaget

Marcus är en digital generalist med passion för det affärsmässiga. Han har en stark tro på det mänskliga i framtidens digitala affär, något han både får utforska och påverka i rollen som digital affärsutvecklare på Bilbolaget. 

Bilbolaget omsätter cirka 2,7 miljarder genom att ägna sig åt försäljning, service och tilläggstjänster med personbilar, transportbilar och lastvagnar från Timrå i norr till Norrtälje i söder. Marcus uppdrag? Hitta en digital affärsmodell som fungerar i framtiden samtidigt som det ska parera hur digitala kanaler får affären att växa här och nu. 

Mattias Berggren, VD Hoome Mäkleri 

Mattias är medgrundare och VD för Hoome Mäkleri, en Norrländsk mäklarkedja som från 2017 utmanat en traditionell mäklarbransch med sin digitala approach. Bland annat genom att erbjuda 3D-scanning av hemmen som möjliggör en relevant upplevelse dygnet runt, var du än befinner dig.

Som aktiv VD intresserar sig Mattias för kundresor och kombinationen av digitala tjänster och kommunikation. Den närmaste framtiden ska han arbeta för att ta Hoome Mäkleri från tre orter till 16 på bara fem år. Både fysiskt och digitalt.

Missade du årets andra Esatto Talks, men vill veta mer om framtidens digitala köp av bil och bostad? Tryck på play nedan för att se det i sin helhet igen.

Vetgirig? Spana in våra andra kommande Talks.

Vill du fortsätta prata framtidsbeteenden? Hör av dig till Fredrik.
Fredrik Hildebrand
es.ottase@dnarbedlih.kirderf+46 70 614 61 97