En banbrytande webb till Sveriges nya DIGG-itala myndighet

DIGG - MYNDIGHETEN FÖR DIGITAL FÖRVALTNING
Vårt uppdrag var att ge DIGG - myndigheten för digital förvaltning, en stabil bas för att utveckla och utöka deras digitala närvaro i linje med myndighetens uppdrag. Lösningen blev en molnbaserad webb med ”headless”-arkitektur. En webb som är flexibel och lätt att integrera med andra kanaler, som har en lång livslängd och är enkel för redaktörer att arbeta i.

En modern myndighet som svävar i molnet

Projektet med DIGG stack ut på flera sätt. Bland annat att kunden inte ens fanns när vi inledde arbetet i juni 2018. DIGG skulle födas 1 september och innan dess skulle vi på Esatto få allt det tekniska på plats. Vi knackade kod och drömde om arkitektur. Uppdraget var att bygga en webb som visar att DIGG är framåtsträvande och en digital förebild för andra myndigheter.

Vi är otroligt stolta och glada över digg.se och hoppas att webbplatsen verkligen ska vara till hjälp för de som vill utveckla tjänster som gör livet lättare för alla i kontakten med det offentliga

Sara Johansson, chef för samverkan och kommunikation på DIGG

Fördelar med att flytta webben till molnet

Tack vare Episerver Digital Experience Cloud (DXC), ligger hela lösningen i molnet. Att låta sin webb sväva i molnet innebär flera fördelar, bland annat kan kapaciteten anpassas efter trafik och därmed allokeras mer resurser för att hantera tillfälliga trafiktoppar. Det gör att ditt företag kan göra stora besparingar genom minimalt serverutrymme. Med webben i molnet uppdaterar sig mjukvaran automatiskt vilket gör att du alltid har den senaste versionen och säkerställer att du ligger i framkant. Genom att flytta driften till molnet kan ditt företag minska resurserna för driftsfrågor och istället fokusera på kärnverksamheten.

Digg.se är också tidigt ute med att bygga på så kallad ”headless”-arkitektur. Det betyder att innehållshanteringen har skilts åt från det grafiska gränssnittet. Fördelen är att det blir enkelt att använda webbens innehåll i andra kanaler och sammanhang, till exempel en app, en annan webb eller en annan digital kanal som man vill visa sitt innehåll på.

Skapa affärsnytta genom en nytänkande webb

För att skapa affärsnytta behöver en webb bidra till både kortsiktiga och långsiktiga resultat, och kräver därför att ni som företag har en tydlig vision om hur ni vill vara. Nu och om tio eller tjugo år. Webben ska spegla såväl er affärsidé som er identitet och tonalitet. Till DIGG skapade vi en webb som är flexibel och lätt att integrera med andra applikationer tack vare smarta API:er. Den har lång livslängd och är enkel för redaktörer och kommunikatörer att arbeta i. Dessutom går den snabbare att utveckla tack vare bra kod och arkitektur. Den är allt DIGG behöver vara – framtiden.

Vi har gett DIGG en stabil bas för att utveckla och utöka sin digitala närvaro i linje med myndighetens uppdrag. De har fått en plattform att växa i, och som kan stödja verksamheten under lång tid framöver

Magnus Kerner, försäljningschef på Esatto